משבר עולמי אחד וריבית אפסית הספיקו כדי לסחוף ישראלים רבים לראשונה לעולם ההשקעות, שממנו מזדמנת להם הגדלה יפה בהכנסה החודשית. אם גם אתם חדשים בתחום ומתלבטים כיצד לפעול, ריכזנו כאן את הקווים המנחים לבניית תיק השקעות מגוון ואפקטיבי:

מטרת ההשקעה

כאשר חושבים על אפשרויות השקעה מומלץ לתכנן את המטרה שלשמה נבצע את ההשקעה, טווח זמן, רמת סיכון, התאמת ההשקעה, גובה ההשקעה, חישוב של זמן לנזילות ההשקעה כדי לעמוד במטרה. ואז לבחון את האפשרויות מול מגוון ההשקעות הקיים ולבחור את המתאימות ביותר, מומלץ לעשות זאת עם איש מקצוע שידע לשאול את השאלות ולכוון במקצועיות את ההשקעה כדי שהלקוח יגיע למטרתו במינימום זמן ברמת הסיכון הנכונה ללקוח ותשואה שתשיג את מטרתה.

מהו בעצם פיזור השקעות?

פיזור השקעות מתייחס להשקעות כספיות בכמה אפיקים אפשריים, כמו השקעות בשוק ההון, בנדל"ן, השקעות אלטרנטיביות, הפיזור הינו לטובת הקטנת הסיכון, השקעה יציבה יותר עם כמה שפחות הפסדים. הרציונל פשוט וברור: אין טעם לשים את כל הביצים בסל אחד. ככל שכספנו מושקע ביותר אפיקים שמאזנים אחד את השני, כך לא נחוש בהם כאשר חל הפסד נקודתי.

יחד עם זאת, תמיד קיים החלום להשקיע במניה של חברה עלומה שתהפוך לגוגל או אפל הבאה ולכן הפיתוי לעשות זאת במציאות גדול למדי. במיוחד לאור המעמד היוקרתי שזוכות לו חברות סטארט אפ שונות שקיבלו את דרגת "היוניקורן" והפכו להייטקיסטיות מן המניין. בסופו של דבר זהו הימור שהסיכון בו גבוה מאוד והוא בא כמעט תמיד על חשבון סטטיסטיקת הרווח האמיתית. 

לכן כלל האצבע המרכזי בהשקעות מתייחס לפיזור ההשקעה למספר אפיקי השקעות ורמות סיכון, כדי שכל אחת מהן בנפרד, בפגיעה, לא תורגש ולאורך הזמן יעלה הסיכוי לרווחים יפים מההשקעה הקיימת. 

פיזור בין מספר אפיקים נפרדים

אופק ההשקעה, רמת הסיכון ומגזר ההשקעות יהיו השאלות המרכזיות שנועדו לאפיין את הפיזור. המגוון באפיקים הקיימים עצום ונע בין רמות סיכון גבוהות כמו למשל במטבעות קריפטו או אג"חים קונצרנים ועד לרמות סולדיות כמו אפיק שקלי ואג"חים ממשלתיים. 

פיזור באותו האפיק

אם החלטתם כמה כסף יופנה לטובת איזה סוג אפיק, מומלץ להמשיך את הפיזור הקיים גם בתוך כל אפיק בפני עצמו. השקעתם במניות למשל? פזרו את ההשקעה על פני מספר מניות, רצוי שאינן חשופות לאותם גורמי סיכון. 

פיזור מדדים

השקעות במדד שמתחקה אחר חברות ממגזרים או תחומים מסוימים (למשל טכנולוגיה, פארמה, מזון וכן הלאה), מאפשרות פיזור השקעתי בין כל החברות שנמצאות באותו המדד (על פי חלקן היחסי בו), כך שאפשר להגביר את פוטנציאל התשואה מבלי לבחור בחברות ספציפיות או להבין בתחומן. פיזור נוסף יוכל להתרחש על בסיס כללי יותר, כמו מדד תל בונד או ת"א 125. 

פיזור בין מכשירים (בתוך שוק ההון ומחוצה לו)

אפיקים שכוללים הלוואות בין עמיתים, נדל"ן בארץ ובחו"ל, קרנות השקעה או מטבעות קריפטו למשל, נחשבים להשקעות שאין להן קורלציה לשוק ההון עד רמה מסוימת, כך שהן "מוגנות" מפני נפילות או האטות בשוק ההון. כמובן שאפיקים אלו לא חסינים מסיכונים רבים כמו מגבלת ההיכרות עם שטחי הנדל"ן שמעבר לנייר התכנון או התנודתיות הבלתי אפשרית לחיזוי כמעט של הקריפטו. 

השקעות אלו מכונות "השקעות אלטרנטיביות", הכוונה להשקעות המתנהלות מחוץ לבורסה ואין אפשרות לסחור בהם בבורסות השונות, הן אכן מתאימות למשקיעים בעלי פיזור סיכונים רחב, שמעוניינים שחלק מכספם ימשיך לצבור בכל מקרה תשואה, גם אם התקיימה ירידה בשוק ההון.  בהשקעות האלטרנטיביות ניתן להגיע לפוטנציאל תשואה מוצלח, יש מבין ההשקעות האלטרנטיביות קרנות מוצלחות במיוחד, וזאת בגלל אופי התנהלותם הבלתי תלוי בשוק ההון או בורסות אחרות, כמובן שהשקעות אלטרנטיביות כפופות לרגולציה של אותה מדינה בה היא מתנהלת, חשוב לציין שלעולם יש סיכון בהשקעות גם כאלו המניבות תשואות העונות לציפיות, לעולם אין לדעת מה ילד יום. 

למרות ההזדמנויות המפתות, צריך לפעול כאן במתינות רבה משום שזוהי אליה וקוץ בה. לעומת כל השקעה סחירה שבה נכלל תשקיף המתפרסם יחד עם מידע רחב שהחברה מוכרחה לדווח, השקעות אלטרנטיביות אינן שקופות באותו האופן והן חושפות אתכם לסיכונים שצריך להתוודע אליהם מראש ולעומק.

פיזור השקעות על בסיס גיאוגרפי

כן, זה קיים ומבטא פיזור השקעות בין ישראל למדינות אחרות בחו"ל. בחלק מהתעשיות, ישראל עדיין מתנהלת כמשק די קטן שנוצר בו עיוות מחירים, כך שהמשקיעים לא מקבלים תשואה מתגמלת מספיק ביחס לרמת הסיכון. במקרים אלו מומלץ לבצע פיזור השקעות גם במקומות שמעבר לים. מכשירי ההשקעה מגוונים מאוד ונגישים למדי, מה שיעזור למשקיעים שאינם מנוסים גם בשווקים שהם אינם מכירים. למרות זאת, אין מנוס מלהכיר את התחום לפני שצוללים אליו, למפות סיכונים אפשריים והזדמנויות, לאפיין גם מצבים מקומיים כמו השלטון, מלחמת אזרחים קשה או בצורת ממושכת ורק בהתאמה לאלו לבצע את פיזור ההשקעה. 

משחק לחכמים

פיזור וגיוון ההשקעות מתבצע דרך פעולות מחושבות וחכמות. פיזור איכותי מפחית את רמת הסיכון והתנודתיות על חשבון התשואה המקסימלית, אך שומר על בטיחות ויציבות גבוהה יותר, יחד עם שיפור הרווח ומימוש יעיל יותר של המטרות האישיות. 

ניהול ובקרה מקצועיים בתיק ההשקעות שלכם

חסכונות ורווחים מהשקעות טווים עבורכם רשת ביטחון פיננסית יעילה לטווח הארוך ולכן כדאי לפקח עליהם בשוטף, לוודא היצמדות למסלולים מותאמים וקבלת תמורה טובה להשקעה. 

גדי ברקאי המתמחה בתכנון פיננסי מקצועי יוכל לבצע בקרה על תיק ההשקעות שלכם, לדאוג לפיזור אופטימלי שיקטין את רמת הסיכון ולפקח על התנהלותן של כל ההשקעות האלטרנטיביות. בניסיון עשיר, מקצועיות ללא פשרות, סודיות ונאמנות רבה, תוכלו לאפיין את ההפסדים והרווחים ולכוון כל השקעה ליעדים הרצויים. את תיק ההשקעות תמיד ניתן להתאים מחדש ולכן בפיקוח מקצועי ואובייקטיבי תוכלו לבחון את כל החלופות ולקבל החלטות מתאימות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *